fredag 29. mai 2009

Ha alltid frontdekselet på objektivet!

Har hatt speilreflekskamera i mer enn 10 år nå, men jeg blir stadig noen erfaringer rikere.
50D'n min har oppført seg merkelig i noen uker nå. Har ikke klart å fokusere skikkelig og har vært treig på utløseren. Trodde til å begynne med at det var en feil på objektivet. Skjønte etterhvert at det ikke var der problemet var, men i kamerahuset. Trolig en eller annen feil på elektronikken tenkte jeg. I og med at kameraet er ganske nytt så regnet jeg med at dette var bare å levere det inn og få det fikset på garantien. Før jeg skulle sende det inn tok jeg en nærmere kikk i huset. Det viser seg da et solen har på ett eller annet vis greid å skinne inn gjennom 300mm objektivet som var på, selv om solblenderen var ute. Solsrålene har blitt konsentrert og greid å lage brennmerke på flere deler. Trolig blir dette en dyr reperasjon, om det i det hele tatt lar seg fikse! Kanskje kunne det ha gått enda verre...

Ingen kommentarer: