mandag 24. februar 2014

Grønlandsmåke- og andre måker i Strandebarm

De siste dagene har Per Johan og jeg vært på hytta i Strandebarm. Været har jo vært ganske sørgelig, men noen turer ut har det blitt. Mens PJ har lekt med guttene hos naboen har jeg tatt noen turer for å se etter fargemerkede måker. Har funnet tre stykker. En fiskemåke, en gråmåke og en hettemåke. Dessverre har jeg ikke fått lest av noen av de. I dag fant jeg også en 2K gråmåke med kun metallring.

I tillegg har jeg igjen fått fastslått at det er svært mye hettemåker her inne. Trolig opp mot 100 individer. Regner med at det finnes en hekkeplass et sted i området, kanskje på en av holmene i fjorden? Det er også mange overvintrende fiskemåker og gråmåker å se for tiden..

I dag kom "belønningen" for å gjøre et par daglige turer for å kikke på disse måkene. På de to bryggene rett nord for Eikenes satt det en hvit måke, en grønlandsmåke. I følge artsobservasjoner er dette føste funn i Kvam kommune.
Grønlandsmåka hekker i det nordlige Canada og på Grønland. Måka jeg fant må nok definitivt ha følt seg som på "sydentur" i 12 varme grader ved fjorden i dag. De fleste grønlandsmåkene som blir funnet i Norge er unge fugler. Fuglen ved Eikenes i dag var en voksen fugl.

Kom hold til å få brukbare bilder av grønlandsmåka, men skulle selvfølgelig gjerne ha vært nærmere. Så i dag prøvde jeg å ta noen bilder med mobiltelefonen gjennom teleskopet. Dette fungerte bedre enn forventet så det kommer jeg nok til å gjøre igjen, ihvertfall for å få dokumentasjonsbilder.

Omaholmen i blåtimen

Grønlandsmåke og gråmåker ((bilde tatt med telefon gj. teleskop)

Grønlandsmåke og gråmåke (bilde tatt med telefon gj. teleskop)

Grønlandsmåke (bilde tatt med telefon gj. teleskop 60X+)
Grønlandsmåke 

Fire sorter måke; fiskemåke, hettemåke, gråmåke og svartbak





Ingen kommentarer: